NASA varuje před asteroidem, který by mohl zasáhnout Zemi na Valentýna 2046

Valentýn v roce 2046 by se mohl stát tím nejromantičtějším svátkem všech dob – ovšem ze špatných důvodů.

Vědci z NASA varují, že kolem Země proletí asteroid, což vyvolá pozdvižení mezi lidmi, kteří předpovídají konec světa. NASA Asteroid Watch na Twitteru oznámila, že sleduje nově objevený vesmírný kámen, který by mohl potenciálně narazit do naší planety. Jak uvádí server Daily Mail, jako pravděpodobné nejbližší přiblížení určili 14. únor 2046.

„Sledujeme nový asteroid s názvem 2023 DW, který má velmi malou šanci, že v roce 2046 narazí do Země,“ vysvětluje NASA na Twitteru. „Často se stává, že když jsou poprvé objevena nová tělesa, trvá několik týdnů, než se podaří snížit nejistoty a adekvátně předpovědět jejich dráhy na roky dopředu. Analytici dráhy budou nadále sledovat asteroid 2023 DW a aktualizovat předpovědi, jakmile budou přicházet další data.“

Mohl by asteroid 2023 DW skutečně zničit svět?

Vesmírná agentura uvádí, že asteroid má průměr 49 m a v současné době se nachází 0,12 astronomické jednotky (au) od Země. Jedna au (astronomická jednotka) je přibližně průměrná vzdálenost mezi Zemí a Sluncem. Pokud by však asteroid skutečně dopadl, pravděpodobně by nezpůsobil globální katastrofu.

V roce 1908 vybuchl nad řídce osídleným lesem na východní Sibiři podobně velký asteroid o velikosti asi 50-60 metrů. Způsobil explozi o síle 12 megatun, která srovnala se zemí přibližně 80 milionů stromů na ploše 2 150 km2. Podle zpráv očitých svědků mohli při události zemřít nejméně tři lidé. Ve větším měřítku se předpokládá, že asteroid, který měl vyhubit dinosaury, byl široký 10 až 15 kilometrů. Místo dopadu, známé jako kráter Chicxulub, se nachází na poloostrově Yucatán v Mexiku.

V září 2022 NASA narazila do asteroidu Dimorphos sonda DART (Double Asteroid Redirection Test). Cílem mise bylo otestovat metodu planetární obrany proti blízkozemním objektům (NEO) a posoudit, nakolik náraz kosmické lodi vychýlí asteroid díky přenosu hybnosti při čelním nárazu do asteroidu.

Živá simulace předpokládané dráhy asteroidu 2023 DW je vysílána na webu NASA Eyes On Asteroids.

Zdroj: dailymail.co.uk, redakce